موکاپ لیوان کاغذی

لیوان کاغذی از چه تولید می‌شود؛ مواد مصنوعی یا طبیعی؟

لیوان کاغذی بیرون بر ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی است که وجه طبیعی آن غالب است. در این مقاله همراه ما باشید چراکه قصد داریم درباره جزئیات این جمله بیشتر صحبت کنیم و شما را با متریال‌های مختلف برای ساخت این محصول آشنا سازیم.

متریال و جنس لیوان کاغذی از چیست؟

ما از لیوان کاغذی انتظار داریم که همانند دیگر لیوان‌ها عمل کند و مقاومتی خوبی از خود نشان بدهد. تقریبا اکثر کاغذ‌هایی که ما سراغ داریم در برابر مایعات مقاوم نیستند و خیس می‌شوند. پس چطور با خرید لیوان کاغذی و استفاده از آن چنین چیزی را شاهد نیستیم؟

همه‌‌چیز به متریال و ساخت بستگی دارد. در این مسئله باید خمیر کاغذ لیوان بیرون بر کافه را مورد بررسی قرار بدهیم. خمیر کاغذ این لیوان‌ها پوشش نازکی از پلی‌اتیلن در خود دارد و همین موضوع باعث می‌شود که خاصیت ضد‌آب پیدا کند.

پلی‌اتیلن خلاف کاغذ یک ماده مصنوعی است. خمیر کاغذ اصلی‌ترین ماده برای تولید این محصول است. خود خمیر کاغذ نیز ماده‌ای از جنس سلولز چوب بوده که در زبان انگلیسی به آن پالپ نیز گفته می‌شود.

البته خمیر کاغذ تنها برای تولید این محصول کاربرد ندارد. پالپ به‌صورت تجاری و آزاد وارد بازار می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند از آن برای تولیدات مختلف خود کمک بگیرند.

آشنایی با انواع خمیر کاغذ

لیوان کاغذی بیرون بر از خمیر کاغذ ساخته می‌شود اما خمیر‌ها نیز انواع مختلفی دارند. انواع این خمیر‌ها عبارت است از:

  • خمیر باگاس: خمیر باگاس از ساقه نیشکر تولید می‌شود و در ادامه مقاله حتما به‌طور مصفل درباره آن برای شما خواهیم گفت.
  • خمیر الیاف کوتاه: درختانی که برگ‌های پهنی دارند مثل چنار، غان، اکالیپتوس سپیدار و بلوط برای این خمیر کاربرد دارند. سفیدی و شفافیت آن‌ها دلیلی است که برای تولید این محصول از چنین درختانی کمک گرفته می‌شود.
  • خمیر الیاف بلند: نسبت به الیاف کوتاه، خمیر بلند مقاومت و استحکام بسیار بیشتری دارد. کاج، صنوبر، سدر و نراد بیشترین استفاده را برای تولید خمیر الیاف بلند دارند.

فرایند سفید‌شدن خمیر کاغذ چیست؟

برخی از درختان چوب سفیدی دارند و برای محصولاتی مانند لیوان مناسب هستند. البته از این خمیر‌ها دستمال توالت هم تولید می‌شود.

برخی دیگر از چوب‌ها که سفیدی ذاتی ندارند در فرایند‌هایی سفید خواهند شد تا مورد استفاده قرار بگیرند. خمیر‌های سفید نشده معمولا برای ساخت محصولاتی مثل کارتن و کاغذ کاهی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

خمیر باگاس چیست؟

باگاس در اصل باقی مانده ساقه نیشکر است که پس از استخراج نیشکر از خود گیاه آن به‌دست می‌آید. استفاده از این خمیر براساس نظر افراد کارشناس بسیاری بهترین گزینه بوده چراکه هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر سازگاری بسیار زیادی با محیط‌زیست دارد.

خمیر کاغذ سلولی کجا تولید می‌شود؟

خمیر کاغذ در کارخانه‌جات صنعتی در فرایند‌های خاص شیمیایی و مکانیکی تولید خواهد شد. محصولات فیبری، تراشه‌های چوب و الیاف طبیعی چیزی است که خمیر کاغذ و سپس خود کاغذ را تشکیل می‌دهد.

یعنی در چاپ مجلات، روزنامه‌ها و حتی دستمال‌های کاغذی نیز چنین فرایندی طی خواهد شد تا در نهایت کاغذ حاصل شود. لیوان کافه کاغذی نیز برای شروع به چنین متریالی یعنی خمیر کاغذ نیاز دارد.

تنها تفاوتی که فرایند ساخت لیوان کاغذی بیرون بر با تولید محصولی مثل روزنامه دارد این است که برای پوشش داخلی آن از پلی‌اتیلن کمک گرفته خواهد شد تا محصولی ضد آب داشته باشیم.

لیوان دوجداره کرافت

مهم‌ترین ویژگی لیوان‌های کاغذی

از لیوان کاغذی می‌توان برای مایعاتی با دما‌های مختلف استفاده کرد. سبکی و کیفیت خوب چنین لیوان‌هایی باعث می‌شود که از آن‌ها در حوزه‌های مختلف خصوصا کافه‌ها استفاده شود.

یک‌بارمصرف‌بودن، سازگاری با محیط‌زیست نیز از دلایلی هستند که باعث می‌شود این لیوان نسبت به لیوان پلاستیکی یا دیگر متریال‌ها خاص جلوه کند.

البته مقاومت لیوان‌ها بسته به نوع متریال آن‌ها دارد. برای نمونه در لیوان بیرون بر خارجی از متریال باکیفیت خارجی استفاده می‌شود که کاغذ‌های ایرانی متاسفانه کیفیت برابری با آن ندارند.

مزایای استفاده از لیوان کاغذی

در ویژگی‌های لیوان کاغذی بیرون بر بخشی از مزیت‌های آن نیز مشخص شد. لیوان بیرون بر قهوه در برخورد با مواد داغ واکنش شیمیایی تولید نمی‌کند و خلاف پلاستیک استفاده از آن برای بدن ما ضرری ندارد.

پوسته آن‌ها بسیار مقاوم است. البته بسته به نوع مایعاتی که داخل آن می‌ریزید ظرف متفاوت خواهد بود. برای نمونه خرید لیوان دوجداره کاغذی بیشتر به منظور ریختن نوشیدنی‌هایی مثل اسپرسو است.

این محصول هزینه زیادی برای تولید طلب نمی‌کند و در جهان بسیار محبوبیت دارد. در کشور‌های اروپایی و امریکایی شما در کافه‌ها معمولا چنین لیوان‌هایی را می‌بینید که بسیار مناسب بیرون‌بر هستند.

لیوان و جعبه اکوکرافت

جمع‌بندی

لیوان کاغذی بیرون بر می‌تواند با متریال‌های مختلف کاغذی ساخته شود. در این مقاله بررسی کردیم که خمیر‌های مختلف چه تاثیری بر ساخت این محصول کاربردی دارند و اصلا این محصول چرا تا این حد محبوب است. از شما نیز ممنونیم که تا انتها همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب لذت برده باشید.

تماس با الوکاپ